Ознаки та симптоми посттравматичного стресового розладу у дітей

 

Діти молодшого віку (1 – 6 років)

•   Безсилля і пасивність, відсутність звичайних реакцій

•        Генералізований страх

•        Підвищена збудливість і незібраність

•        Пізнавальна плутанина

•        Складність говорити про цю подію

•        Складність визначати почуття

•        Нічні кошмари, інші порушення сну

•        Страх розставання і «чіпляння» за близьку людину

•        Регресивні симптоми (наприклад повернення нічного нетримання сечі, втрата мови, рухових навичок)

•        Нездатність збагнути смерть як неминучість

•        Тривога з приводу смерті

•        Соматичні симптоми (болі в животі, головні болі та ін.)

•        Підсилена реакція на гучні звуки

•        «Заморожування» (раптова нерухомість)

•        Метушливість, нехарактерний плач

•        Уникання або тривога у відповідь на конкретні стимули, специфічно пов’язані з травмою, включаючи бачене і фізичні відчуття

  

Дитячі реакції на травму та перші кроки допомоги:

 

 Безпорадність, пасивність >  Забезпечення підтримки, відпочинку, комфорту, їжі, можливості гратися або малювати

Пізнавальні труднощі (наприклад, не може зрозуміти) > Повторні конкретні роз’яснення ситуацій, очікуваних подій 

Труднощі розпізнавання власних занепокоєнь >   Знайомство з емоційними назвами загальних реакцій

Недостатність вербалізації –  німі запитання > Допомога у вербалізації спільних почуттів і скарг (дитина ще не в змозі сприймати свої почуття поокремо)

Приписування магічних властивостей спогадам про травму > Відділення травми від речових надувань (будинки,  ящики для іграшок і т.д.)

 Розлади сну (нічні страхи і кошмари, страх засипання, страх залишатися одному особливо в темряві) >   Заохочення розповідей про них батькам і вихователям (малювання, ліплення того, що лякає)

Тривожна прихильність (чіпляння за дорослих, небажання перебувати без батьків) > Забезпечення постійної турботи і догляду (наприклад, запевнення, що його зустрінуть з дитячого садка/школи). Обмін пам’ятними предметами