Мистецтво саме по собі володіє цілющою дією.

 (Э.Крамер).

Арт-терапія — метод зцілення за допомогою творчості, що застосовується у психотерапії, в соціальній сфері. Це спеціалізована форма психотерапії, заснована на мистецтві, образотворчій і творчій діяльності.

Метою застосування арт-терапії в освіті є збереження або відновлення здоров’я дітей та їх адаптація до умов освітньої установи  (А. Копітон).

Головна мета використання арт-терапії  у роботі – гармонізація  розвитку особистості через розвиток  уміння самовираження та самопізнання.

Результати використання методів арт-терапії:

-         Формування відносин взаємного прийняття та емпатії;

-         Можливість вільного самовираження та самопізнання;

-         Підвищення адаптаційних здібностей, зниження втоми та напруженості;

-         Створення позитивного емоційного настрою.

Говорячи про арт-терапію, найчастіше мають на увазі терапію художньою творчістю. Хоча в наш час інтенсивно розвиваються й інші напрямки арт-терапії (танцювально-рухова, піскова терапія, музикотерапія, ігротерапія, казкотерапія тощо).

Арт-терапія — це засіб вільного самовираження і самопізнання. Худож­ня творчість допомагає зрозуміти й оцінити свої почуття, спогади, образи майбутнього, знайти час для відновлення життєвих сил і спосіб спілку­вання із собою. Спираючись на символіку і власний творчий потенц­іал, людина здатна досягти самозцілення. Сим­волічні образи являють собою способи вирішен­ня внутрішньо психічних конфліктів.

Існує безліч різних видів і напрямів терапії мистецтвом. Це зображувальна терапія, музична терапія, танцювальна терапія, казко терапія, лялько терапія, пісочна терапія тощо.

Переваги  арт-терапії:

•       Кожна дитина, незалежно від свого віку, культурного досвіду, може брати участь в арт-терапевтичній роботі, яка не вимагає здібностей до художньо образотворчої діяльності;

•        Арт-терапія як засіб невербального спілкування

 (особливо цінна для дітей, хто недостатньо добре володіє мовою, кому складно словесно описати свої переживання (особливо це стосується дітей інклюзивних груп).

•       Образотворча діяльність виступає засобом зближення, своєрідним "мостом" між дорослим і дитиною. Це особливо цінно в ситуаціях взаємного відчуження, при труднощах в налагодженні контактів, в спілкуванні з приводу складних і делікатних питань, при роботі з агресивними, замкнутими в собі дітьми;

•       Арт-терапія як засіб вільного самовираження та самопізнання; передбачає атмосферу довіри, високої толерантності, уваги до внутрішнього світу дитини.

•       Арт-терапія дає високий позитивний емоційний заряд, у більшості випадків викликає у дитини позитивні  емоції,  допомагає  подолати  апатію  і безініціативність, впевненість в своїх силах.

•       Арт-терапія підвищує адаптаційні можливості організму, понижує втомлюваність, негативні емоції.

•       Арт-терапія як метод заснований на мобілізації творчого потенціа­лу дитини, розкриття нових можливостей і ствердження свого індивідуально-неповторного способу буття-в світі.                                             

 Арт-терапія найбільш розроблений напрямок із вели­чезною кількістю технік, прийомів, методик. Саме з малюнка почалася історія арт-терапії як психотерапевтичного методу.