10 порад логопеда, як допомогти дитині заговорити !
1. Заохочуйте дитину завжди дивитися на Вас, коли Ви говорите!

Діти навчаються шляхом наслідування. І в розвитку мови наслідування відіграє важливу роль. Тому будьте хорошим зразком для вашої дитини. Переконайтеся, що ви говорите всі слова чітко і малюк бачить Вашу артикуляцію. Тоді Ваша дитина може краще все зрозуміти і швидше заговорити.

 

2. Використовуйте короткі слова, прості і зрозумілі!

Маленька дитина не в змозі зрозуміти і запам'ятати довгі і складні речення. Тому бажано використовувати прості терміни та короткі фрази (але без «сюсюкания»). Наприклад, давайте малюкові прості вказівки і задавайте прості питання, такі як «візьми ведмедика», «принеси ляльку», «де кубик?»Ніж простіше будуть Ваші слова і фрази, тим швидше дитина почне наслідувати Вам!

 

3. Не говоріть надто швидко!

Коли ваша дитина стикається з швидким потоком слів, що він чує, але не розуміє їх.

 

4. Промовляйте вголос все, що Ви робите!

«Зараз ми одягнемо черевики, куртку, шапку і підемо гуляти». «Я дістану тарілку, ложку, і ми будемо їсти суп».

 

5. Читайте дитині книги!

Одним з наслідків читання для дітей молодшого віку є більш швидке розвиток мовлення. Читайте дитині не менше 10 хвилин кожен день, навіть більше, якщо це можливо. Вибирайте книги з короткими текстами і яскравими картинками.
Не дратуйтеся, якщо дитина просить читати йому одне і те ж. Правило повторення - головне в мовному розвитку. Коли він чує одні й ті ж слова і пояснення, вони швидше увійдуть в його словниковий запас.

 

6. Обмежуйте перегляд телевізора!

Не використовуйте телевізор в якості няні або як метод заспокоєння дитини. Ви можете бути зачаровані тим, як ваш малюк танцює при показі якоїсь реклами. Але згодом виявитися, що за короткий час дитина і Ви стали залежні від телевізора.
Замініть телевізор розмовами, цікавими іграми та компанією інших дітей. Саме це буде стимулювати мова Вашого малюка.

 

7. Частіше включайте музику та пісні для малят!

Музичні твори та дитячі пісеньки дуже корисні для збагачення словникового запасу і розвитку слухового уваги. Ритм і мелодії пісень так само сприяють розвитку сприйняття дитини.
Чергуйте повільні і швидкі мелодії. Особливо підходять ті, які можна поєднувати з рухом. Так тренується слухомоторна координация.Кроме того, співайте самі, щоб малюк стежив за Вашими губами і міг повторювати за Вами слова.

 

8. Заохочуйте рухову активність дитини!

Щоб швидше розвинути мовлення малюка, більше гуляйте, ходіть, бігайте з ним, лазайте по драбинках, грайте в м'яч і т. п.

 

9. Розвивайте дрібну моторику!

Про взаємозв'язок мови і рухів руки знає, мабуть, кожна мама. Так що давайте вашій дитині фарби, пластилін, безпечні ножиці для вирізання, нанизуйте великі намистини, гудзики і купуйте гри, що вимагає певної спритності пальців (наприклад, «шнурівки»). Особливо корисна пальчикова гімнастика!

 

10. Виключіть будь-які надмірні вимоги!

Забезпечте своєму малюкові спокійне, розмірене обстановку, здорове харчування, достатній сон, багато гуляйте на свіжому повітрі. Дозволяйте малюкові грати з іншими детьми.Будьте самі собою, а не гарячково нетерплячими у відносинах з Вашою дитиною. Залишайтеся спокійними і врівноваженими.


Дуже часто діти, які погано говорять для свого віку, ще й погано їдять. Як правило, для них проблема з'їсти яблуко чи моркву, не кажучи вже про м'ясо. Це викликане слабкістю щелепних м'язів, що, в свою чергу, затримує розвиток рухів артикуляційного апарату.

Тому обов'язково змушуйте дитину жувати сухарі і цілі овочі і фрукти, хліб з корочками і кускове м'ясо. Щоб розвинути м'язи щік і язика, покажіть дитині, як полоскати рот. Навчіть надувати щоки і утримувати повітря, "перекочувати" його з однієї щоки в іншу.
Не забувайте розвивати дрібну моторику - тобто малюк якомога більше повинен працювати своїми неслухняними пальчиками. Як би не здавалося вам це стомлюючим, нехай малюк сам застібає гудзики, шнурує черевики, засукує рукава. Причому починати тренуватися дитині краще не на своєму одязі, а спершу "допомагати" одягнутися лялькам , малюкам і , навіть, батькам.
Для розвитку дрібної моторики дуже корисно ліпити. Тільки не залишайте малюка наодинці з пластиліном, щоб вчасно припинити його бажання спробувати зліплений кульку на смак.
Багато мам не довіряють дитині ножиці. Але якщо в кільцях ножиць будуть пальці дорослого разом з дитячими пальчиками вирізати будь-які фігурки, вийде відмінна тренування для руки.
Пальчикові ігри дають можливість батькам і вихователям грати з малюками, радувати їх і, разом з тим розвивати мову і дрібну моторику. Завдяки таким іграм дитина отримує різноманітні сенсорні враження, у нього розвивається уважність і здатність зосереджуватися. Такі ігри формують добрі взаємини між дітьми, а також між дорослим і дитиною.

 

ДЛЯ РОЗВИТКУ ДРІБНОЇ МОТОРИКИ. У ВІЛЬНИЙ ЧАС ВЛІТКУ МОЖНА:
- ЗБИРАТИ , ПЕРЕБИРАТИ ЯГОДИ;
- ВИКЛАДАТИ БУКВИ, ЦИФРИ І МАЛЮНКИ З ШИШОК, КАМЕНІВ;
- ГРАТИ З ГЛИНОЮ, МОКРИМ ПІСКОМ.
А У ДОЩОВУ ПОГОДУ:
- ПЕРЕБИРАТИ КРУПУ;
- ЗБИРАТИ ПАЗЛИ, КОНСТРУКТОР, МОЗАЇКУ;
- ГРАТИ В ПАЛЬЧИКОВІ ІГРИ ( «СОРОКА»ТОЩО);
- ЗАГВИНЧУВАТИ ГАЙКИ (ІГРАШКОВІ І СПРАВЖНІ);
- ЛІПИТИ З ГЛИНИ, ТІСТА, ПЛАСТИЛІНУ;
- ЧИТАТИ , РОЗМОВЛЯТИ ПРО ПРОЧИТАНЕ, ВЧИТИ ВІРШІ;
- ГРАТИ В НАСТІЛЬНІ ІГРИ ( ШАШКИ, НАРДИ, ЛОТО: ТЕМАТИЧНЕ І ЦИФРОВЕ.

Поради батькам з розвитку мовлення дітей

 

Мовленнєві проблеми сьогодні стали досить поширеним явищем. У третини обстежених дітей можна виявити мовленнєві вади.

Мовленнєві проблеми в подальшому житті дитини спричинюють погану успішність у школі. Внаслідок цього - знижена самооцінка, закомплексованість, неврози.

Тому головною метою логопеда, вихователів, батьків дитини з мовленнєвими вадами є мовленнєва підготовка дитини до школи, що є також; профілактикою порушень письма та читання. Ці порушення можуть бути самостійною патологією, а також: наслідком вад усного мовлення.

Порушення читання та письма негативно впливають на формування особистості дитини. Невдачі при оволодінні читанням та письмом спонукають виникненню та закріпленню таких рис характеру, як невпевненість, тривожність, або ж агресивність, озлобленість, негативізм. Ці афектні реакції і можуть бути наслідком порушень читання та письма, або лише супроводжують ці вади, перебуваючи в загальній структурі нервово-психічних захворювань.

Батьки повинні знати, що раннє виявлення та корекція різних відхилень в розвитку мовлення дитини з перших місяців життя дозволяє не тільки скорегувати вже наявні відхилення, але й попередити появу інших, досягти більш вищого розвитку дитини. Грамотно організована рання корекція здатна попередити появу вторинних відхилень в розвитку. Необхідно відстежувати етапи становлення мовленнєвих навичок і своєчасно звертатись до спеціалістів за допомогою, якщо помітили відхилення. Своєчасно надані необхідні дії можуть повернути дитину до повноцінного розвитку та, навпаки, запізнення може стати роковим.