ПРОЄКТ «БУДУ Я ПРИРОДІ ДРУГОМ»

 1.1. Актуальність  проєкту 

 

     «Якщо б кожна людина на клаптику землі  своєї зробила все, що вона може, яка прекрасна була б наша Земля.»

                                                  А.П.Чехов                                             

Екологічна ситуація міста - «дзеркало», в якому відбивається рівень соціально-економічного становища країни, тому не випадково інформація  про екологічну ситуацію займає одне з провідних місць житті суспільства.

Із зростанням міста, розвитком його промисловості, стає все більш складною проблема охорони навколишнього середовища, створення нормальних умов для життя і діяльності людини. Підвищена загазованість і запиленість повітря, несприятливі фізико-механічні властивості ґрунту, асфальтове покриття вулиць та площ, наявність підземних комунікацій і споруд у зоні кореневої системи, додаткове освітлення рослин у нічний час, механічні пошкодження та інтенсивний режим використання міських насаджень населенням - все це надає постійний негативний вплив на життєдіяльність рослин в умовах міського середовища і призводить до передчасного відмирання дерев, задовго до настання природної старості. Чималу роль у процесі деградації природного середовища і погіршення здоров'я населення відіграє промислове виробництво, і зокрема хімічна галузь, яка широко розвинена в нашому місті. І тут стає актуальним питання озеленення території, з метою зниження техногенного навантаження.

Саме озеленена територія  благотворно впливає на кожну людину, на екологію міст,  поглинаючи вуглекислий газ і виділяючи кисень, на температурно-вологісний режим: навіть невеликий зелений масив знижує температуру повітря влітку на кілька градусів.

Зелені насадження впливають на нервово-психічний стан людини, допомагають у боротьбі з шумом.  

Наш дошкільний навчальний заклад розташований неподалік мальовничої річки Псел і раніше з двох сторін був оточений різноманітними зеленими насадженнями. Та протягом минулого року ці насадження було знищено, а на їх місці розпочалося будівництво  нового  житлового кварталу.

Заклад знаходиться на проспекті з інтенсивним рухом автотранспорту, який забруднює повітря та спричиняє шум.

За останні 2 роки на території закладу засохло  4  горобини, що були висаджені багато років тому.

У зв’язку з  погіршенням екологічного становища в мікрорайоні, в якому розташований дошкільний заклад, педагогічний колектив спільно з батьківською громадою вирішили озеленити ділянку  дошкільного закладу з метою створення сприятливих умов для перебування дітей та проведення змістовної роботи по формуванню  екологічної свідомості в дітей дошкільного віку.

1.2. Аудиторія проєкту

Учасниками проєкту є діти, батьки, педагоги закладу.

1.3. Мета, завдання і методи проєкту

    Мета проєкту:

-         підвести учасників проекту до розуміння важливості проблеми взаємин людини з природою,  наслідків діяльності в ній;

-         формувати в учасників проекту екологічну свідомість, дбайливе ставлення до природи;

-         звернути увагу дітей, їхніх батьків та педагогів на необхідність благоустрою та озеленення  території дошкільного навчального закладу;

-         покращити естетичний вигляд території дитячого садка;

-         залучити дітей, батьків до активного громадського життя в рамках проекту.

Завдання проєкту:

-         вчити дітей старшого дошкільного віку різним  умінням та навичкам, збагачуючи їх знаннями про рослини та технології вирощування;

-         перетворити територію дошкільного навчального закладу на таку, яка б  вирізнялася оригінальністю, неповторністю, цікавими формами та ідеями;

-         розмежувати зони території  закладу з метою створення зупинок екологічної стежини;

-         об’єднати зусилля педагогів, дітей та батьків, які націлені на благоустрій та озеленення території дошкільного навчального закладу.

Методи проєкту: наочні (спостереження в природі, використання  ілюстративного матеріалу, технічні засоби навчання, моделювання), практичні (праця дітей у природі, нескладні досліди, ігри природознавчого характеру), словесні (розповідь вихователя, бесіди з дітьми, використання художньої літератури, мовні логічні завдання, розв’язання проблемних ситуацій, елементи методів теорії розв’язання винахідницьких завдань).

1.4. Робочий план реалізації проєкту

№ з/п

Вид діяльності

Строки

Виконавці

1.

 

2.

 

 

 

 

3.

 

 

4.

Провести акцію «Смаколики для птахів».

Залучити батьків та дітей  дошкільного віку  до збирання соснових шишок для подальшого  створення питомника.

Провести брейн-ринг «Підвищення екологічної компетентності педагогів».

Залучити дітей, батьків, педагогів до виставки «Смачно, корисно, барвисто».

Січень 2023

Вихователь-методист

Вихователі груп дошкільного віку

 

 

 

Вихователь-методист

Вихователь-методист

 

1.

 

 

 

 

2.

 

 

3.

 

Провести анкетування батьків «Наскільки ви компетентні в питаннях екології?»

 

Організувати виставку посібників з екологічного виховання.

Створити городи на підвіконні.

Лютий 2023

Вихователі груп середнього і старшого дошкільного віку

Вихователь-методист

 

Вихователі груп дошкільного віку

1.

 

 

2.

 

 

3.

 

 

 

4.

 

 

Організувати виставку поробок «Квіти – земної краси початок».

Провести акцію «Зустрічаємо птахів із теплих країв».

Висівання насіння квітів на розсаду.

 

 

Провести екологічний  десант спільно з батьками по прибиранню території закладу.

Березень 2023

Вихователь-методист, вихователі

Вихователь-методист, вихователі

Вихователі груп середнього та старшого дош-кільного віку

Вихователь-методист, вихователі

 

1.

 

 

2.

 

 

3.

 

 

 

4.

 

Висіяти насіння соснових шишок в парник.

 

Провести трудовий десант по озелененню території (висаджування дерев).

Провести День відкритих дверей «Хай квітне моя Україна, хай квітне рідна земля!»

Створити дитячі городи.

Квітень 2023

Вихователі старшої групи «Сонечко»

Вихователь-методист, вихователі

Вихователь-методист, вихователі

 

Вихователі груп дошкільного віку

1.

 

 

2.

 

 

3.

 

 

4.

Оновити ландшафтний дизайн ігрових майданчиків.

Створити дендрарії, рокарії, кам’янисті гірки тощо.

Виготовити фотостенди «Як ми дружно працювали – дитсадок озеленяли».

Свято екологічної казки

Травень 2023

Вихователі, батьки.

 

Вихователі, батьки.

 

Вихователі, батьки.

 

Вихователі, музкерівники.

1.

 

 

 

2

Провести бесіду з батьками з попереднім анкетуванням на тему «Бережіть природу».

Організувати роботу творчої групи «Формування екологічної компетентності дошкіль-ників».

Вересень 2023

Вихователі всіх вікових груп

 

 

Вихователь-методист

 

1.

 

2.

 

 

3.

 

 4.

 

Провести акцію «Опале листя»

Провести конкурс на кращу екологічну гру.

 

Провести акцію «Посади дерево»

Провести засідання круглого столу для батьків «Збережемо рідну природу».

Жовтень 2023

Вихователь-методист

Вихователь-методист, вихователі

Вихователь-методист

Вихователь-методист

1.

 

 

2.

 

 

 

3.

 

 

 

4.

Провести конкурс на кращу екологічну казку, вірш.

Провести з вихователями інтелектуально-творчу гру  «В гармонії з природою».

Провести консультацію «Гра – як засіб екологічної освіти дітей дошкільного віку».

Поповнити тематичні папки «Екологічні проекти в дитячому садку», «Маршрути екологічної стежини», «Використання екологічних казок у роботі з дітьми»

Листопад 2023

Вихователь-методист

 

Вихователь-методист

 

 

Завідувач

 

 

 

Вихователь-методист

 

 

1.

 

 

2.

 

 

3.

 

 

4.

Оформити стенд «Мандруємо екологічною стежиною».

Провести акцію «Допоможемо  пернатим друзям».

Організувати виставку штучних ялинок «Збережемо ялинку».

Підвести  підсумки проекту.

Грудень 2023

Вихователь-методист

 

Вихователь-методист

 

Вихователь-методист

 

Вихователь-методист

 

1.5. Очікувані результати проекту

-        підвищення рівня екологічної культури дітей дошкільного віку та їх батьків;

-         безпосередня участь педагогів, дітей і батьків  в проведенні різних екологічних заходів;

-         озеленення території дошкільного навчального закладу;

-         створення дендраріїв, рокаріїв, кам’янистих гірок та оновлення ландшафтного дизайну дитячого садка;

-         покращення санітарно-гігієнічного стану території  дошкільного навчального закладу, а значить мікрорайону, в якому він знаходиться;

 -         залучення дітей, батьків та педагогів у процес практичної охорони довкілля.

1.6. Оцінювання проєкту

Результати  проєкту

У зв’язку з  погіршенням екологічного становища в мікрорайоні, в якому розташований дошкільний заклад, педагогічний колектив спільно з батьківською громадою вирішили озеленити ділянку  дошкільного закладу з метою створення сприятливих умов для перебування дітей та проведення змістовної роботи по формуванню  екологічної свідомості в дітей дошкільного віку.

Тому у  січні 2023 року було розроблено довготривалий (січень-грудень 2023 року) освітній проєкт «Буду я природі другом», учасниками якого є діти, батьки, педагоги закладу. 

         Для реалізації даного проєкту розроблений робочий план, сплановані природоохоронні заходи з педагогами, дітьми та  батьками, які виконується в зазначені терміни. 

Для сприяння розвитку творчого потенціалу педагогів, їх компетентності у питаннях екології, активізації пошукової діяльності вихователів та надання  методичної допомоги педагогам в організації різних форм роботи з дітьми дошкільного віку проведено екологічний брейн-ринг «Підвищення екологічної компетентності педагогів»,  консультації: «Привчаємо дітей любити природу змалку», «Гра -  як засіб екологічної освіти дітей дошкільного віку», «Екологічна казка у роботі з дітьми дошкільного віку», «Організація та методика проведення екскурсій у природу».У закладі проведено  конкурс на кращу екологічну гру, виставку посібників з екологічного виховання, де педагоги  презентували власні посібники та ігри з екологічного виховання.

 З метою виявлення у педагогічних працівників інтелектуальних і практичних умінь по вивченню, оцінці стану і поліпшенню природного довкілля своєї місцевості, розвитку в них прагнення до активної діяльності по охороні навколишнього середовища,  проведено інтелектуально-творчу гру «В гармонії з природою».

Освітній  проєкт направлений на  виховання у дітей  гуманного ставлення до природи, допомогу їм зрозуміти, що людина і природа тісно пов’язані між собою.  Саме  в дошкільному  віці  в дітей  формуються екологічні знання,  норми і правила  взаємодії з природою, виховується співчуття до неї, активність у вирішенні деяких  екологічних проблем, відбувається процес пізнання та накопичення  чутливого досвіду  про природу, що регулюється  цілеспрямованою педагогічною роботою і вирішується  у ході певних  навчально-виховних завдань.

 

Вихователі груп дошкільного віку залучили  дітей та батьків до участі в акціях «Смаколики для птахів»,  «Допоможемо пернатим друзям». Діти старшого дошкільного віку з любов’ю та задоволенням виготовляли «смаколики», наклеюючи зернята та насіння дикорослих трав, розуміли що цим вони допоможуть птахам у холодну днину. У ході акції було виготовлено 20 годівничок, які діти розмістили на території закладу, щоб допомогти зимуючим птахам. 

            У  всіх групах дошкільного віку створені городи на підвіконні. Діти вирощують цибулю на зелень, огірки,а вирощеною зеленню овесу «пригощали» папуг  в екологічній кімнаті.  

          З метою збереження первоцвітів,  у закладі планується провести: виставку поробок «Квіти – земної краси початок», заняття з дітьми дошкільного віку, цільові  екскурсії в природу, спостереження-милування.