ПРОЄКТ «БУДУ Я ПРИРОДІ ДРУГОМ»
1.1. Актуальність проєкту
«Якщо б кожна людина на клаптику землі своєї зробила все, що вона може, яка прекрасна була б наша Земля.»
А.П.Чехов
Екологічна ситуація міста - «дзеркало», в якому відбивається рівень соціально-економічного становища країни, тому не випадково інформація про екологічну ситуацію займає одне з провідних місць житті суспільства.
Із зростанням міста, розвитком його промисловості, стає все більш складною проблема охорони навколишнього середовища, створення нормальних умов для життя і діяльності людини. Підвищена загазованість і запиленість повітря, несприятливі фізико-механічні властивості ґрунту, асфальтове покриття вулиць та площ, наявність підземних комунікацій і споруд у зоні кореневої системи, додаткове освітлення рослин у нічний час, механічні пошкодження та інтенсивний режим використання міських насаджень населенням - все це надає постійний негативний вплив на життєдіяльність рослин в умовах міського середовища і призводить до передчасного відмирання дерев, задовго до настання природної старості. Чималу роль у процесі деградації природного середовища і погіршення здоров'я населення відіграє промислове виробництво, і зокрема хімічна галузь, яка широко розвинена в нашому місті. І тут стає актуальним питання озеленення території, з метою зниження техногенного навантаження.
Саме озеленена територія благотворно впливає на кожну людину, на екологію міст, поглинаючи вуглекислий газ і виділяючи кисень, на температурно-вологісний режим: навіть невеликий зелений масив знижує температуру повітря влітку на кілька градусів.
Зелені насадження впливають на нервово-психічний стан людини, допомагають у боротьбі з шумом.
Наш дошкільний навчальний заклад розташований неподалік мальовничої річки Псел і раніше з двох сторін був оточений різноманітними зеленими насадженнями. Та протягом минулого року ці насадження було знищено, а на їх місці розпочалося будівництво нового житлового кварталу.
Заклад знаходиться на проспекті з інтенсивним рухом автотранспорту, який забруднює повітря та спричиняє шум.
За останні 2 роки на території закладу засохло 4 горобини, що були висаджені багато років тому.
У зв’язку з погіршенням екологічного становища в мікрорайоні, в якому розташований дошкільний заклад, педагогічний колектив спільно з батьківською громадою вирішили озеленити ділянку дошкільного закладу з метою створення сприятливих умов для перебування дітей та проведення змістовної роботи по формуванню екологічної свідомості в дітей дошкільного віку.
1.2. Аудиторія проєкту
Учасниками проєкту є діти, батьки, педагоги закладу.
1.3. Мета, завдання і методи проєкту
Мета проєкту:
- підвести учасників проекту до розуміння важливості проблеми взаємин людини з природою, наслідків діяльності в ній;
- формувати в учасників проекту екологічну свідомість, дбайливе ставлення до природи;
- звернути увагу дітей, їхніх батьків та педагогів на необхідність благоустрою та озеленення території дошкільного навчального закладу;
- покращити естетичний вигляд території дитячого садка;
- залучити дітей, батьків до активного громадського життя в рамках проекту.
Завдання проєкту:
- вчити дітей старшого дошкільного віку різним умінням та навичкам, збагачуючи їх знаннями про рослини та технології вирощування;
- перетворити територію дошкільного навчального закладу на таку, яка б вирізнялася оригінальністю, неповторністю, цікавими формами та ідеями;
- розмежувати зони території закладу з метою створення зупинок екологічної стежини;
- об’єднати зусилля педагогів, дітей та батьків, які націлені на благоустрій та озеленення території дошкільного навчального закладу.
Методи проєкту: наочні (спостереження в природі, використання ілюстративного матеріалу, технічні засоби навчання, моделювання), практичні (праця дітей у природі, нескладні досліди, ігри природознавчого характеру), словесні (розповідь вихователя, бесіди з дітьми, використання художньої літератури, мовні логічні завдання, розв’язання проблемних ситуацій, елементи методів теорії розв’язання винахідницьких завдань).
1.4. Робочий план реалізації проєкту
№ з/п |
Вид діяльності |
Строки |
Виконавці |
1.
2.
3.
4. |
Провести акцію «Смаколики для птахів». Залучити батьків та дітей дошкільного віку до збирання соснових шишок для подальшого створення питомника. Провести брейн-ринг «Підвищення екологічної компетентності педагогів». Залучити дітей, батьків, педагогів до виставки «Смачно, корисно, барвисто». |
Січень 2023 |
Вихователь-методист Вихователі груп дошкільного віку
Вихователь-методист Вихователь-методист
|
1.
2.
3.
|
Провести анкетування батьків «Наскільки ви компетентні в питаннях екології?»
Організувати виставку посібників з екологічного виховання. Створити городи на підвіконні. |
Лютий 2023 |
Вихователі груп середнього і старшого дошкільного віку Вихователь-методист
Вихователі груп дошкільного віку |
1.
2.
3.
4.
|
Організувати виставку поробок «Квіти – земної краси початок». Провести акцію «Зустрічаємо птахів із теплих країв». Висівання насіння квітів на розсаду.
Провести екологічний десант спільно з батьками по прибиранню території закладу. |
Березень 2023 |
Вихователь-методист, вихователі Вихователь-методист, вихователі Вихователі груп середнього та старшого дош-кільного віку Вихователь-методист, вихователі
|
1.
2.
3.
4.
|
Висіяти насіння соснових шишок в парник.
Провести трудовий десант по озелененню території (висаджування дерев). Провести День відкритих дверей «Хай квітне моя Україна, хай квітне рідна земля!» Створити дитячі городи. |
Квітень 2023 |
Вихователі старшої групи «Сонечко» Вихователь-методист, вихователі Вихователь-методист, вихователі
Вихователі груп дошкільного віку |
1.
2.
3.
4. |
Оновити ландшафтний дизайн ігрових майданчиків. Створити дендрарії, рокарії, кам’янисті гірки тощо. Виготовити фотостенди «Як ми дружно працювали – дитсадок озеленяли». Свято екологічної казки |
Травень 2023 |
Вихователі, батьки.
Вихователі, батьки.
Вихователі, батьки.
Вихователі, музкерівники. |
1.
2 |
Провести бесіду з батьками з попереднім анкетуванням на тему «Бережіть природу». Організувати роботу творчої групи «Формування екологічної компетентності дошкіль-ників». |
Вересень 2023 |
Вихователі всіх вікових груп
Вихователь-методист
|
1.
2.
3.
4.
|
Провести акцію «Опале листя» Провести конкурс на кращу екологічну гру.
Провести акцію «Посади дерево» Провести засідання круглого столу для батьків «Збережемо рідну природу». |
Жовтень 2023 |
Вихователь-методист Вихователь-методист, вихователі Вихователь-методист Вихователь-методист |
1.
2.
3.
4. |
Провести конкурс на кращу екологічну казку, вірш. Провести з вихователями інтелектуально-творчу гру «В гармонії з природою». Провести консультацію «Гра – як засіб екологічної освіти дітей дошкільного віку». Поповнити тематичні папки «Екологічні проекти в дитячому садку», «Маршрути екологічної стежини», «Використання екологічних казок у роботі з дітьми» |
Листопад 2023 |
Вихователь-методист
Вихователь-методист
Завідувач
Вихователь-методист
|
1.
2.
3.
4. |
Оформити стенд «Мандруємо екологічною стежиною». Провести акцію «Допоможемо пернатим друзям». Організувати виставку штучних ялинок «Збережемо ялинку». Підвести підсумки проекту. |
Грудень 2023 |
Вихователь-методист
Вихователь-методист
Вихователь-методист
Вихователь-методист |
1.5. Очікувані результати проекту
- підвищення рівня екологічної культури дітей дошкільного віку та їх батьків;
- безпосередня участь педагогів, дітей і батьків в проведенні різних екологічних заходів;
- озеленення території дошкільного навчального закладу;
- створення дендраріїв, рокаріїв, кам’янистих гірок та оновлення ландшафтного дизайну дитячого садка;
- покращення санітарно-гігієнічного стану території дошкільного навчального закладу, а значить мікрорайону, в якому він знаходиться;
- залучення дітей, батьків та педагогів у процес практичної охорони довкілля.
1.6. Оцінювання проєкту
Результати проєкту
У зв’язку з погіршенням екологічного становища в мікрорайоні, в якому розташований дошкільний заклад, педагогічний колектив спільно з батьківською громадою вирішили озеленити ділянку дошкільного закладу з метою створення сприятливих умов для перебування дітей та проведення змістовної роботи по формуванню екологічної свідомості в дітей дошкільного віку.
Тому у січні 2023 року було розроблено довготривалий (січень-грудень 2023 року) освітній проєкт «Буду я природі другом», учасниками якого є діти, батьки, педагоги закладу.
Для реалізації даного проєкту розроблений робочий план, сплановані природоохоронні заходи з педагогами, дітьми та батьками, які виконується в зазначені терміни.
Для сприяння розвитку творчого потенціалу педагогів, їх компетентності у питаннях екології, активізації пошукової діяльності вихователів та надання методичної допомоги педагогам в організації різних форм роботи з дітьми дошкільного віку проведено екологічний брейн-ринг «Підвищення екологічної компетентності педагогів», консультації: «Привчаємо дітей любити природу змалку», «Гра - як засіб екологічної освіти дітей дошкільного віку», «Екологічна казка у роботі з дітьми дошкільного віку», «Організація та методика проведення екскурсій у природу».У закладі проведено конкурс на кращу екологічну гру, виставку посібників з екологічного виховання, де педагоги презентували власні посібники та ігри з екологічного виховання.
З метою виявлення у педагогічних працівників інтелектуальних і практичних умінь по вивченню, оцінці стану і поліпшенню природного довкілля своєї місцевості, розвитку в них прагнення до активної діяльності по охороні навколишнього середовища, проведено інтелектуально-творчу гру «В гармонії з природою».
Освітній проєкт направлений на виховання у дітей гуманного ставлення до природи, допомогу їм зрозуміти, що людина і природа тісно пов’язані між собою. Саме в дошкільному віці в дітей формуються екологічні знання, норми і правила взаємодії з природою, виховується співчуття до неї, активність у вирішенні деяких екологічних проблем, відбувається процес пізнання та накопичення чутливого досвіду про природу, що регулюється цілеспрямованою педагогічною роботою і вирішується у ході певних навчально-виховних завдань.
Вихователі груп дошкільного віку залучили дітей та батьків до участі в акціях «Смаколики для птахів», «Допоможемо пернатим друзям». Діти старшого дошкільного віку з любов’ю та задоволенням виготовляли «смаколики», наклеюючи зернята та насіння дикорослих трав, розуміли що цим вони допоможуть птахам у холодну днину. У ході акції було виготовлено 20 годівничок, які діти розмістили на території закладу, щоб допомогти зимуючим птахам.
У всіх групах дошкільного віку створені городи на підвіконні. Діти вирощують цибулю на зелень, огірки,а вирощеною зеленню овесу «пригощали» папуг в екологічній кімнаті.
З метою збереження первоцвітів, у закладі планується провести: виставку поробок «Квіти – земної краси початок», заняття з дітьми дошкільного віку, цільові екскурсії в природу, спостереження-милування.